Органічне виробництво як принцип життя

Чи потрібні сьогодні людям чисті, не забруднені різними хімікатами й ГМО продукти харчування, чи, можливо, споживачам все одно, що їсти, – аби дешевше? Відповідь на це запитання можна було отримати 8 вересня в центрі Києва на Контрактовій площі, на 4-му Всеукраїнському ярмарку органічних продуктів.

Аби і в останнього скептика розвіялися сумніви щодо бажання людей споживати якісну та корисну для здоров’я їжу, достатньо було побачити черги, які скупчилися біля яток із органічними продуктами ще задовго до офіційного відкриття ярмарку.

Сюди з’їхалися виробники органічної продукції з усієї України (понад 30 учасників), тож тут було на що подивитися, що придбати й що скуштувати. Торгували овочами, фруктами, соками, медом, молочними та м’ясними продуктами, крупами тощо. Були й більш екзотичні товари, наприклад, халва з кунжуту, батончики з бананів та імбиру, чаї з цілющих карпатських трав, макарони з жорнового цілозерного борошна, хлібці з нешліфованого рису.

Згадати про те, що екологічно чистим бувають не лише продукти, можна було біля намету з опішнянською керамікою, яку, за доброю традицією допомагати сусідам, доставили на транспорті «Агроекології». Саме такими горщиками й тарілками користувалися люди з давніх-давен, не знаючи про пластик.

Бажаючим долучитися до органічних технологій на власному городі пропонували відповідну літературу, біопрепарати, насіння. Для тих, хто дбає про чистоту навколишнього світу, художниці-ентузіастки проводили майстер-класи з переробки непотрібних речей – пластикових пляшок, старої тканини, паперу тощо на оригінальні прикраси й дрібнички для дому. Екологічну спрямованість заходу підкреслювали й волонтери, котрі роздавали нешкідливі для довкілля паперові пакети.

На ярмарковій сцені весь час змінювалися художні колективи й солісти, які виконували переважно українські пісні, надаючи дійству національного колориту. Наприкінці заходу на цій же сцені розіграли лотерею. Щасливчики отримали у нагороду набори екологічно чистих продуктів.

Прилавок ПП «Агроекологія» покупці мало не брали штурмом. Деякі уже купували нашу продукцію, інші чули або читали про неї, багатьох приваблювала доступна, як для столиці, ціна. Кияни насамперед розхапали молоко, а потім не давали й хвилини відпочинку Ользі Гурин та Вірі Черненко, які вправлялися у імпровізованому магазинчику підприємства. Гречка, перловка, вівсянка, пшенична і ячна крупи, борошно, олія розходилися миттєво, загалом продали майже тонну продукції. Торгівля припинилася через те, що вже не було чим торгувати. Покупці цікавилися, де в інший час можна придбати продукцію «Агроекології», чи є магазин у Києві. У черзі між покупцями точилися жваві суперечки чи можна довіряти написам, що це органічний продукт. Спростовували сумніви самі ж покупці, які спеціально приїхали, щоб зробити закупку для всієї родини. Дехто брав крупи мішками. Особливий попит мали гречка та вівсянка. До речі, тоді як 1 кг гречки у нас коштував 18 грн., інші торгуючі представники продавали за 15 грн. лише 400 грамів цього продукту.

Того дня на Контрактовій площі можна було поспілкуватися з однодумцями, зав’язати нові знайомства. Зокрема, цікаво було поговорити з Геннадієм Тищенком, який раніше працював у ПП «Агроекологія». Зараз він продовжує ту ж саму справу – виробництво органічної сільськогосподарської продукції – у Західній Україні

– Органічним землеробством я почав займатися у ПП «Агроекологія», – говорить Геннадій. – Багато чому навчився у Семена Свиридоновича Антонця. Зараз працюю у товаристві «Старий Порець». Органічні технології ми розпочали впроваджувати три роки тому, сертифікували молоко як продукт органічного виробництва. Знадобився досвід роботи у «Агроекології». Поки що у нас невеликі обсяги виробництва. Сьогодні маємо 211 дійних корів, але в планах – збільшити поголів’я до 500. У цьому році вперше представили нашу продукцію на ярмарку, хоча у Києві маємо кілька точок, де продаємо молоко. Про прибуток поки що не йдеться. Наш керівник Валентин Обштир має особливе ставлення до цього питання – з самого початку він хотів створити саме органічне господарство, це його принцип.

Звісно, що органічне виробництво є життєвим кредо кожного керівника, фермера, підприємця чи городника, який узявся за цю справу. Адже таке господарювання дає роботу не лише рукам, але й, насамперед, розуму. Пливти за течією, використовуючи гербіциди й пестициди, значно легше, ніж думати й випробовувати щось нове. Проте й успіх значно солодший, коли розумієш, що зроблено корисну справу, за яку подякують і сучасники, і нащадки.

– Стара істина про те, що, коли ти не годуєш власну армію, то доведеться годувати чужу, стосується і продуктів харчування, – впевнений організатор ярмарку, голова Федерації органічного руху України Євген Мілованов, який люб’язно погодився на інтерв’ю для нашої газети. – Якщо ти не вирощуєш здорові продукти сьогодні й не споживаєш їх, то потім витрачаєш кошти на ліки. Українці все більше це розуміють, тому в них зростає бажання купувати органічні продукти. Звичайно, на це реагують фермери й переробники: останні 4-5 років почало швидко розвиватися сертифіковане органічне виробництво. Щороку подвоюється внутрішній ринок органічних продуктів. Минулого року він перевищив позначку 50 млн. гривень, що не може не радувати.

Починання, зроблені Героєм України С.С. Антонцем, працівниками ПП «Агроекологія», поширюються й розвиваються. Уже понад 150 господарств в Україні практикують органічне землеробство на площі понад 270 тис. га, вони сертифіковані у відповідності з європейськими стандартами. Я переконаний, що наступного року на 5-му Всеукраїнському ярмарку органічних продуктів значно зросте число як експонентів, так і відвідувачів. Тож запрошуємо всіх подумати, що ми їмо, хто ми є, підтримати органічних виробників, і тим самим допомогти самим собі.

– На ярмарку представлені переважно невеликі й середні підприємства. Невже великим виробникам це не цікаво?

– Великі виробники займаються виробництвом валової продукції – зернових, бобових, олійних культур. На такому ж ярмарку, як наш, киянам, гостям Києва цікаво придбати продукти для щоденного споживання та домашньої переробки – крупи, борошно, макаронні вироби, фрукти, овочі, соки, м’ясні та молочні вироби тощо. Тому тут представлені виробники, які оперативно реагують на потреби ринку, і це, насамперед, – невеликі господарства.

– Знаю, що чимало власників землі, які мають один чи кілька паїв, хотіли б перейти на технології органічного землеробства, але сумніваються, побоюються. Що б Ви їм порадили?

– Боятися вовка – в ліс не ходити. У першу чергу має бути бажання цим займатися. Потім необхідно зорієнтуватися на потенціал, який можна реалізувати, обрати спеціалізацію, тому що на 3-4 гектарах вирощувати зернові особливого сенсу, з точки зору прибутковості, немає. Якщо ж є можливість вирощувати овочі або фрукти, поставити невелику теплицю, то, звісно, віддача з кожного квадратного метра чи гектара буде значно більшою. Потрібно, звичайно, продумати й маркетингові шляхи – яким чином ця продукція буде реалізовуватися. Як засвідчує ярмарок, на якому ми перебуваємо, сьогодні на ринку є місце для фермерів з 1-3 гектарами землі й вони досить успішно працюють.

Підсумок ярмаркового дня засвідчив, що його з користю провели всі – й виробники, й покупці. Одні продемонстрували свої здобутки, реалізувавши продукцію, інші принесли додому справжні екологічно чисті продукти, розуміючи, що їхнє здоров’я – в їхніх руках, і починається воно саме із якісного харчування. А значить, усім нам насправді потрібна органічна продукція, й сумніви щодо цього зовсім не доречні.

Ганна Козельська

Представники «Агроекології» Віра Черненко та Ольга Гурин ледве встигали обслуговувати численних покупців

До ятки ПП «Агроекологія» весь час стояла черга бажаючих придбати якісні продукти

Голова Федерації органічного руху України Євген Мілованов розповідав журналістам про здобутки та перспективи органічного сільського господарства України.

Продукція ПП «Агроекологія»

Територія ярмарку була оформлена з вигадкою

На ярмарковій сцені виступали національні колективи

Майстер-клас із переробки непотрібних речей на прикраси


Назад до списку
Продукція ПП «Агроекологія»

Продукція ПП «Агроекологія»

© Ганна Козельська


Новини

18.02.20

Biofach 2020: світові тенденції й українські перспективи

З 12 по 15 лютого ПП «Агроекологія» вже вп’яте взяло участь у Міжнародній виставці органічних продуктів BioFach у німецькому місті Нюрнберг.

12.02.20

Роздоюванню первісток – особлива увага

Одним із важливих чинників, який формує молочну продуктивність корів є роздоювання первісток.

26.01.20

Сторінками книги – до країни Органіки

У рамках проекту «Ми органічні» у світ вийшла книжка «Подорож до країни Органіки»

14.01.20

Комфорт для первісток

На МТФ №2 запрацював новий корівник