Юрій Шевченко: «Здорова нація – здорова Україна»

Рік тому на Полтавщині запрацював завод з виробництва органічних олій «Укролія Органік». Саме до нього відбувся черговий візит команди проекту «Органічна Полтавщина». Наш співрозмовник – директор з розвитку компанії «Укролія» Юрій Шевченко.

Якщо ще кілька років тому органічні виробники задовольнялися вирощуванням різних культур та продажем врожаю, то нині все більше їх впроваджують переробку вирощеного. Виникають і спеціалізовані переробні органічні підприємства. Є такі й у Полтавській області.

З початку 2000-х років працює на Полтавщині компанія «Укролія». Тоді у селі Чернечий Яр Диканського району було запущено першу виробничу лінію, яка переробляла 10 т соняшника за добу. Звісно, тоді ще не йшлося про органічне виробництво. Але олія ТМ «Диканька» була високої якості, відразу полюбилася споживачам і склала гідну конкуренцію продукції інших виробників. З часом завод ставав все потужнішим, розширявся асортимент. Олію почали випускати під кількома брендами. Зокрема, є тут і продукт з високоолеїнових сортів соняшника, який має неабиякий попит. Кожні п’ять років обсяги виробництва подвоювалися, а частка продукції на внутрішньому ринку олії України досягла 15%. Знають її й в 40 країнах світу. 

Утім, одного разу стало зрозуміло, що нарощувати потужності на старому місці вже неможливо. Адже завод розташований впритул до Диканського регіонального ландшафтного парку. Це – заповідна територія, просто за парканом підприємства можна побачити ліс, який охороняє законодавство, і який не можна просто так «посунути», щоб побудувати, скажімо, новий цех чи склад. Тому в сусідньому Зіньківському районі відкрили ще одне виробництво, де переробляють 600 т соняшника за добу. А на старому майданчику вирішили випускати органічну продукцію.

Завод «Укролія Органік», який урочисто відкрили рік тому, 24 листопада 2017 року, став першим в Україні підприємством такого типу, що спеціалізується виключно на переробці органічної сировини на олію у промислових масштабах. Його виробничі потужності розраховані на випуск у рік понад 7 тис. т органічної соняшникової олії, 7,1 т органічної соняшникової макухи, 3 тис. т органічного соняшникового лушпиння, 7 тис. т органічної соєвої олії, 40 тис. т органічної соєвої макухи. Продукція підприємства сертифікована за кількома органічними стандартами: стандарту Євросоюзу, швейцарському BioSuisse, Міністерства сільського господарства США USDA.

Щоб зробити підприємство дійсно органічним і таким, що відповідає найсуворішим нормам, закупили нове обладнання, завод побудували фактично заново. Тобто, зробили все, аби не залишилося і сліду від неорганічного виробництва. У будівництво інвестували понад 50 млн. грн.

Напевне, хтось може здивуватися: «Продукція «Укролії» – відома, компанія – велика й успішна. То навіщо йти у органічне виробництво, коли можна і далі розвивати звичайне?» Саме це запитання ми поставили Юрію Шевченку, директору з розвитку компанії «Укролія».

– Неорганічне виробництво зараз стає вже непривабливим у форматі розвитку бізнесу, – відповів він. – Ринок країни перенасичений, на полицях магазинів – обмежена кількість торгових марок. Кінцевий споживач сьогодні вже не схильний купувати продукцію певного бренду. Перший фактор, який його цікавить, – це ціна, адже матеріальне благополуччя населення не дуже високе. Водночас, відбулася зміна нашої внутрішньої філософії щодо виробництва продуктів здорового харчування. Так, у світі дедалі популярнішим трендом стає споживання високоолеїнової соняшникової олії, яка за своїми властивостями подібна до оливкової. Тому зараз ми її виробляємо на заводі Зіньківського району.

П’ять років тому ми стали шукати такий напрямок бізнесу, який вивів би нас із жорсткого конкурентного середовища і співпадав би з новою внутрішньою філософією виробництва. Тому ми розпочали працювати над впровадженням випуску органічної продукції. І майданчик, де зароджувався бізнес «Укролії», вирішили віддати під таке виробництво. Тим більше, що саме місце сприяє випуску екологічної продукції, адже навколо – заповідна зона. Це – перлина Полтавщини, край, прославлений Миколою Гоголем, який має певний магнетизм і приваблює людей з усього світу. Органічне ж виробництво – це турбота про навколишнє середовище Диканського району і загалом Полтавщини.

– Але ж починаючи будь-який бізнес, підприємець думає не лише про чистоту продукції й довкілля, а в першу чергу про прибуток?

– У нас перемогла філософія виробництва здорових продуктів харчування. Органічна продукція у нас за прибутковістю – не основний бізнес-продукт. Це більше питання любові до того, що робиш, і віри в те, що здорова продукція потрібна людям. Ми впевнені в ній, адже можемо простежити весь ланцюжок її виробництва, починаючи від землі, на якій не застосовують хімічних засобів захисту рослин.

Проте, це все-таки бізнес. Цей комплекс ми збудували відповідно до розвитку світових тенденцій, перспектив ринку. Світовий ринок органічних продуктів щороку зростає на 10–15 %, адже споживачі все краще розуміють, чому треба віддавати перевагу екологічно безпечній продукції. Думаю, в найближчій перспективі – через 10–15 років – органічна продукція вже не буде нішевою. А звичайну олію використовуватимуть більше для промислових потреб, ніж для харчування.

– Для того, щоб завантажити потужності, необхідно багато органічної сировини. Не важко знаходити її в Україні?

– Нашим першим постачальником органічного соняшника стала «Агроекологія». Ми дуже поважаємо це підприємство і вдячні керівництву за те, що надали нам сировину, з якої ми виробили перші партії органічної олії. Зараз у нас вже з’явилися й інші постачальники, з якими ми проводимо велику роботу: консультуємо, допомагаємо у придбанні насіння, укладаємо форвардні контракти тощо. У навчальному Центрі органічного землеробства ПП «Агроекологія» разом з фахівцями цього господарства ми провели семінар, присвячений вирощуванню високоолеїнового соняшника за органічною технологією. На ньому були представники не тільки органічних підприємств, а й тих, які хочуть переходити на такі технології, з кількох областей України. Ми підбираємо постачальників на основі спільних цінностей. А співпраця з «Агроекологією» – це, в першу чергу, – партнерство.

– Ви почали органічне виробництво із соняшникової й соєвої олії. А інші види такої продукції Ви теж можете випускати?

– Ми можемо виробляти різні олії, які мають попит в тих чи інших регіонах, як в Україні, так і за кордоном. Так, в Європі споживають багато олії з ріпаку, льону, в Америці – соєвої, на Сході популярні різні види. Ми експортуємо нашу продукцію в багато країн. Наприклад, п’ять років тому відкрили ринок В’єтнаму. Тоді там не знали, що таке соняшникова олія, використовували, в основному, пальмову, а також суміші. Ми зайшли на цей ринок з соняшниковою олією, і в’єтнамці оцінили її смак, аромат, якість. Тепер понад 30% рослинної олії у В’єтнамі – нашого виробництва. Зараз змінюється попит у Китаї, Індії – країнах з економікою, що зростає. Завдяки цьому люди там можуть купувати дорожчі продукти. І ми можемо реагувати на ці зміни.

– Органічний бізнес, як правило, є соціально відповідальним і не обмежується лише суто виробництвом. У Вас теж є такі програми?

– Кілька місяців тому разом з ПП «Агроекологія» ми розробили соціальну програму «Ми – органічні». Одна з її цілей – інформування споживачів про те, що таке органічна продукція. Адже часто на упаковці можна прочитати «екологічне», «натуральне», «біо» тощо. Це змішування термінів заплутує споживачів, вони не розуміють, чим відрізняється справжня органічна продукція. Тому доносимо відповідну інформацію, насамперед, молоді – студентам, школярам. Проводимо екскурсії по нашому підприємству, а також плануємо поїздки, під час яких вони змогли б побачити весь ланцюжок виробництва – від полів «Агроекології» до наших цехів. Цікаво, що заявки на відвідування нашого заводу почали надходити вже в перші дні існування програми «Ми – органічні». Ми ще не починали запрошувати, а педагоги двох шкіл Диканського району, почувши про програму, відразу ж звернулися до нас. Школярам дуже подобаються такі екскурсії. Їм цікаво подивитися цехи, доторкнутися до мініатюрної моделі заводу, яка відтворює виробничий цикл і випускає справжню олію.

Також ця програма спрямована на збереження навколишнього природного середовища. У цьому напрямку хочемо налагодити співпрацю з органами місцевої влади. Дещо робимо власними руками, наприклад, прибирали сміття, сухостій, які виявили просто за нашим парканом. У планах – розвивати й інші напрямки, в тому числі – пов’язані з туризмом, історією. Так, допомагаємо церкві у Диканці. Упевнений, що соціальні програми роблять регіон привабливішим для туристів, створюють синергію для популяризації як регіону, так і органічного виробництва.

– Як до органічної продукції ставляться працівники Вашої компанії? Чи добре сприйняли перехід на її виробництво?

– Команда – це дуже важливо. У нас вона відмінна. Нове виробництво ми запускали зі спеціалістами, з якими працюємо вже понад 10 років. Вони з ентузіазмом сприйняли ідею випуску органічної продукції. Завод побудували лише за півроку. І весь цей час працювали з натхненням, з бажанням зробити все швидко, якісно. Всі були захоплені тим, щоб запустити цей комплекс.

– Ви самі особисто споживаєте органічну продукцію?

– Споживаю. І це – дуже важливо, тому що треба вірити в те, що робиш, тоді буде успіх. Свого часу я переосмислив підхід до харчування. В сучасному світі достатньо стресів, зон ризику. Ми не на все можемо вплинути, але можемо вибрати, чим харчуватися. І в першу чергу – органічні продукти. Особливо важливо це для дітей. На жаль, у нашій країні культура харчування екологічно безпечною продукцією ще не розвинена, її треба виховувати. В той час як в інших країнах є не просто окремі магазини, а цілі мережі органічних продуктів. Наприклад, у США в подібному магазині – 10 кас і до кожної стоїть черга з 4–5 людей. Те саме – в Європі, скажімо, в Голландії.

– Якщо у кількох словах окреслити ідею, задля якої працює «Укролія Органік», як вона звучатиме?

– Ми турбуємося про здоров’я української нації й тому розвиваємо виробництво продуктів для здорового харчування. Здорова нація – здорова Україна.

– Дякую за цікаву розмову.

Бесіду провела Ганна Козельська


Назад до списку
Юрій Шевченко

Юрій Шевченко

© фото Ганни Козельської


Новини

18.02.20

Biofach 2020: світові тенденції й українські перспективи

З 12 по 15 лютого ПП «Агроекологія» вже вп’яте взяло участь у Міжнародній виставці органічних продуктів BioFach у німецькому місті Нюрнберг.

12.02.20

Роздоюванню первісток – особлива увага

Одним із важливих чинників, який формує молочну продуктивність корів є роздоювання первісток.

26.01.20

Сторінками книги – до країни Органіки

У рамках проекту «Ми органічні» у світ вийшла книжка «Подорож до країни Органіки»

14.01.20

Комфорт для первісток

На МТФ №2 запрацював новий корівник